lyckoslanten

Denna blogg kommer att handla om mig & min familj och allt vad vi har för oss. Häng med vetja...

Receptet

Publicerad 2013-08-04 12:26:00 i Mat & Bak,

Här kommer receptet på Flygande Jakob med kyckling som jag skrev i ett tidigare inlägg.
 

Retroklassiker som flyger på nytt, nu med mer asiatisk touch. Den som vill laga helt veggo hoppar över kycklingen och lägger till paprika,morot, broccoli...

ca 500 g kycklinglårfilé
l blomkål (ca 500 g)
2 vitlöksklyftor
2 bananer
1/5 msk curry
3 msk tomatpure
l burk kokosmjölk (400 ml)
2 msk mango chutney
1 msk färskpressad limejuice
1 dl rostade cashewnötter
limeklyftor och basmatiris
till servering olja salt

1. Sätt ugnen på 225'C.
Putsa och skär kycklingen i strimlor. Ansa och skär blomkålen i mindre buketter.
Skala och finhacka vitlöken. Skala och skiva bananerna.

2. Bryn kycklingen i 1 msk olja i en stor stekpanna/gryta 3-4 minuter. Krydda med 1 tsk salt. Tillsätt blomkåI, vitlök, curry och tomatpure  och stek ytterligare ett par minuter.

3. Häll på kokosmjölken och låt allt koka upp. Tiilsätt mango chutney, bananer och limejuice. HälI över kyckling och sås i en ugnssäker form.
Tillaga mitt i ugnen 15-20 minuter. Strö över nötter. Servera med limeklyftor och basmatiris.

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lillemor

Jag heter Lillemor och är gift och har tre flickor. Jobbar som butiksbiträde på Willys. Gillar att sjunga,resa,umgås med familj & vänner Och då jag precis har kommit igång med mitt bloggande så vet jag inte riktigt vad som kommer att skrivas men att det finns massor det är helt klart Enjoy!!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela